Czy jesteś pewna, że wiesz, jak kupować dziecięce buty? Wymagają one więcej uwagi niż buty dla dorosłych. Dlatego przygotowaliśmy klika wskazówek przydatnych przy zakupie obuwia dziecięcego.

• małe dzieci szybko nudzą się w sklepach, należy zatem przygotować się do zakupów, tak aby trwały one jak najkrócej. W domu, na kartce należy obrysować stopę dziecka, przenieść ten obrys na twardą tekturkę, z którą należy odwiedzić sklep, sprawdzając, jak mieści się ona w bucie, wybrać model bucików i wtedy przyjść do sklepu z dzieckiem. Starsze dzieci, a zwłaszcza dziewczynki będą chciały podejmować decyzję samodzielnie;
• Zakupy przez Internet pozwalają sprawdzić, czy buty są prawidłowo dobrane w domu, wtedy kiedy dziecko jest spokojne a nie pobudzone przez wiele nowych bodźców związanych z niezwykłym dla niego miejscem.
• nie należy robić zakupów z patyczkiem, bez dziecka, bo patyczek nie zastąpi stopy – ma długość, ale “nie ma tęgości”;
• nie kupujemy bucików według numeru, na zasadzie, że maluch nosił nr 18, to teraz kupimy 19. Stopa dziecka rośnie bardzo szybko i nierównomiernie w różnych okresach, a niestety “numer numerowi nierówny”. Wiele firm stosuje własne, często znacznie różniące się sposoby oznaczania numerów obuwia;
• lepiej jest wybrać się na zakupy po południu, kiedy stopy dziecka są już nieco zmęczone i mają trochę większe wymiary niż rano;
• po włożeniu butów, dziecko powinno przez chwilę w nich pochodzić, a kupujący obserwować, czy dziecko chodzi normalnie, czy może przesuwa stopy nie odrywając ich od podłogi (to słychać), czy może przestawia je nie zginając – chodzi “jak kaczka”. Jeżeli tak jest, oznacza to, że but jest dla dziecka nieodpowiedni z jakiegoś powodu;
• nie wolno oceniać dopasowania buta, jeśli dziecko siedzi. Nieobciążona stopa ma mniejsze wymiary niż stopa obciążona ciężarem ciała dziecka;
• oceniając dopasowanie butów, trzeba pamiętać, że muszą one być dłuższe od stopy o około 0,7-1cm, bo dziecięce stopy szybko rosną, a w czasie chodzenia, odbijając się z palucha do następnego kroku, stopa przesuwa się w bucie w kierunku czubka.
• starsze dzieci potrafią powiedzieć, czy but nie jest zbyt krótki (dziewczynki mogą tego nie zgłosić, jeśli bardzo podoba im się model). U dzieci młodszych najłatwiej to sprawdzić, naciskając czubek buta i wyczuwając czy paluszki nie dochodzą do samego czubka.
Najlepiej zrobić następujący test:
• buty mają często wymienną wyściółkę, można ją wyjąć i poprosić, żeby dziecko stanęło na niej. To pomoże w ocenie długości obuwia;
• w specjalistycznych sklepach fachowo przygotowany personel dysponuje przyrządami do pomiaru długości stopy i wymiaru wnętrza buta i chętnie pomoże w doborze odpowiedniego obuwia;
• stopy dzieci bywają pulchne i szczupłe, przy tej samej długości. Jeśli buty są sznurowane czy zapinane na rzepy lub sprzączki, łatwo je dopasować do każdej stopy. Jeśli są to balerinki bez regulacji tęgości i po przymierzeniu są za ciasne, należy zrezygnować z ich zakupu;
• kostka przyśrodkowa i boczna leżą na różnych wysokościach – aby buty nie obcierały kostek, górny brzeg cholewki w półbutach powinien znajdować się poniżej kostki bocznej, a w trzewikach – powyżej kostki przyśrodkowej;
Przed zakupem trzeba jeszcze sprawdzić czy:
• buty nie różnią się kolorem

• obie półpary mają tę samą długość wyściółka


• elementy cholewek mają jednakowe wymiary

• pięty butów mają odpowiednią wysokość i nie są zdeformowane

• we wnętrzu butów nie ma zgrubień i ostrych elementów, które mogłyby uwierać stopę dziecka

Szukając butów szukaj obuwia:
- Z cholewką sięgającą nieco ponad kostkę (ale nie za wysoko), ze sprężystą zakładką (usztywniona pięta), która będzie wspomagać prawidłowe ustawienie stopy w stosunku do osi podudzia.


2. Z szerokim i wysokim czubkiem, w którym będzie miejsce na prawidłowe ułożenie palców i swobodne poruszanie nimi.
3. Sznurowanie lub zapięcie na rzepy sięgającym daleko w kierunku czubka, aby można but łatwo włożyć, a następnie dobrze dopasować do stopy.


4. Bardzo elastycznego ze sprężystą podeszwą, zginającą się na linii zginania palców.